Eğitimci Sayın M. Hamdi İLHAN'ın konuşmacı olarak katıldığı "Trabzon'da Ailede ve Günlük Yaşamda İletişim" konulu söyleşi, 4 Şubat 2015 Çarşamba günü Trabzon Vakfı Ahmet Yıldız Konferans Salonu'nda gerçekleşti.
Kadınlara yönelik şiddet, töre cinayetleri, kan davaları, boşanmalar, intiharlar artarak sürüyor. Uyuşturucu ilkokullara kadar inmiş; toplum gergin, yorgun, bitkin, asık suratlı...
Öğretmen, öğrencisinden şikayetçi, yaşlı gençten... Yönetilen yöneticiden, işçi işverenden, inanan inanmayandan rahatsız.
Etnik ve mezhepsel tartışmalar bitmiyor.
Bu sorunlar insanlar arası iletişimi bozuyor. Toplum adeta şizofrenik...
Bugünkü çalışmamızın amacı bu sorunların nedenlerini araştırmak, üyelerimiz ile paylaşmaktır.
İnsanlar arası ilişkiler etki-tepki, diiğer bir söylemle uyarıcı-davranış ilişkisine dayanır. Yani karşımızdakilerin bize nasıl davranmalarını istiyorsak önce bizim onlara öyle davranmamız gerekir. İster çocuğumuz, ister eşimiz, ister arkadaşımız, isterse öğrencimiz söz konusu olsun, bu bütün insan ilişkileri için geçerlidir. Karşımızdaki insanın bir değer olduğunu kabul edebilir ve bu durumu samimiyetle sezdirebilirsek, inanınız o bir değer olarak karşımıza çıkmaya özen gösterecektir. Yani insanların tanımlandığı gibi olmaya çalışmak gibi bir eğilime sahip olduklarını bilmeliyiz. Sonuç olarak diyebiliriz ki, temelinde sevgi ve samimiyetin yer aldığı hiçbir eylemin sonucunda başarısızlık yoktur.
İnsan ilişkilerini bozan diğer bir etken de bireyin gücünü aşan engellerle karşılaşmasıdır. Ekonomik, eğitsel, kültürel, inançsal etkenler bunların başlıcalarıdır. Bireyin gücünü aşan engeller, bireyde gerilime yol açar, enerji biriktirerek onu ruhsal ve fiziksel yönden yorar. Biriken enerjinin boşalması ayıplar, günahlar ve yasaklarla engellendiğinde, bu enerjinin istenmeyen bir anda boşalması halinde bir deprem gibi çok yıkıcı olabilir.
Eğitimden yoksun bırakılarak engellenen birey yaşama iyi bir başlangıç yapamıyor, yaşama eksik başlıyor. Yaşama eksik başlayanlar çocuklarına da eksik bir yaşam bırakırlar. Bu genetik bir miras gibi sürer gider. Unutmamalıyız ki, mutlu çocuk mutlu ailenin ürünüdür, mutsuz aileden mutlu çocuk çıkaramayız. Şiddet içinde büyüyenlerin şiddet içeren bir yaşam kurmalarında şaşılacak bir durum yoktur.
Mutlu bir yaşam amaçlıyorsak nehirler gibi, çevremizle çatışmadan, menzile ulaşmak için en kısa yolu değil, en sağlıklı yolu denemeliyiz.
M. Hamdi İLHAN, Trabzon ili, Dernekpazarı ilçesi Tüfekçi köyünde doğdu. İlkokulu Büyükhol İlkokulunda, ortaokulu Trabzon Ticaret Lisesi ve Çaykara Ortaokulu'nda okudu. Öğretmen okulunu, Trabzon Erkek İlköğretmen Okulu'nda parasız yatılı öğrenci olarak okudu. 1965-1966 öğretim yılında öğretmen okulundan mezun olunca, Bartın Karasu köyünde öğretmenliğe başladı.
1972 yılında yükseköğrenim görmek üzere öğretmenlik görevinden ayrıldı. Pedagoji öğrenimi gördü. 1975 yılında yükseköğrenimini tamamladı. Aynı yıl Zonguldak Rehberlik ve Araştırma Merkezine Eğitim Uzmanı olarak atandı.
1978-1990 yılları arasında Zonguldak, Kastamonu ve Bolu İlköğretim Müfettişliği görevinde bulundu.
1991 yılında Milli Eğitim Bakanlığı merkez örgütünde Daire Başkanlığı görevine atandı.
1993 yılında Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürü oldu.
1996 yılında Azerbaycan Bakü'de Eğitim Ataşeliği görevine atandı.
1999 yılında emekliye ayrıldı.
Görevde bulunduğu süre içerisinde Almanya, İngiltere, İrlanda, Tunus, Kırgızistan, Kazakistan, Özbekistan ve Azerbaycan eğitim sistemlerini inceleme olanağı buldu.
Yayınlanmış beş kitabı vardır.
Evli ve üç çocuk babasıdır.